International Van of the Year 2020 en International Pick-up Award 2020

25-11-2019

De geëlektrificeerde versies van de Ford Transit Custom – de Plug-In Hybrid en de EcoBlue Hybrid – zijn uitgeroepen tot International Van of the Year 2020 (IVOTY). Tegelijkertijd won de Ford Ranger de International Pick-up Award 2020 (IPUA). Ford is de eerste autofabrikant die voor de tweede keer beide onderscheidingen in hetzelfde jaar in de wacht sleept. Dat gebeurde in 2013 ook al. Het is nu de zesde keer dat Ford een IVOTY-titel wint.


video afspelen


Gunstige gebruikskosten en klaar voor de toekomst
De nieuwe Ford Transit Custom Plug-In Hybrid en EcoBlue Hybrid werden door de 25-koppige, Europese vakjury gezamenlijk aangewezen als winnaar van de prestigieuze IVOTY-titel. Dat gebeurde tijdens een speciale ceremonie in Lyon, Frankrijk. De jury prijst de hybride aandrijflijnen van beide versies; deze dragen bij aan gunstige gebruikskosten en maken dat de Ford Transit Custom is voorbereid op het toenemende aantal – steeds strengere – milieuzones.

De 1-tons Transit Custom Plug-In Hybrid en Transit Custom EcoBlue Hybrid en de 2-tons Transit EcoBlue Hybrid, die de tweede plek veroverde bij de IVOTY-verkiezing, zijn slechts drie van de veertien nieuwe modellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn die Ford voor eind 2020 in Europa introduceert.



Range extender
De Transit Custom Plug-In Hybrid biedt de mogelijkheid om volledig emissievrij te rijden, zonder de vrees om met een lege batterij te stranden. Een volgeladen batterij biedt een rijbereik van 56 km volgens de NEDC-cyclus**. De voorwielen worden aangedreven door een 92,9 kW sterke elektromotor die gevoed wordt door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 13,6 kWh. Als de batterij leeg raakt, fungeert de meermaals onderscheiden 1.0 EcoBoost benzinemotor als generator om de batterij van stroom te voorzien. Het totale rijbereik van de Transit Custom Plug-In Hybrid bedraagt meer dan 500 km.


Starter/generator
De Transit Custom EcoBlue Hybrid is uitgerust met een mild hybride aandrijflijn waarbij de dynamo is vervangen door een riem aangedreven, geïntegreerde starter/generator. Hiermee kan de motor energie terugwinnen als de auto vertraagt of afremt. De energie wordt opgeslagen in een luchtgekoelde 48 volt lithium-ion batterij en wordt gebruikt om extra trekkracht te leveren ter ondersteuning van de verder verbeterde 2.0 EcoBlue dieselmotor, waarmee tot acht procent brandstof bespaard wordt.

Lees meer over de Transit Custom



Ford Ranger met verbeterde 2.0 EcoBlue motor
De Ford Ranger overtuigde de achttien juryleden van de IPUA-verkiezing met zijn krachtigere en efficiëntere 2.0-liter EcoBlue dieselmotor en geavanceerde rijhulpsystemen en won daarmee de tweejaarlijkse IPUA-titel.

De Ranger is de bestverkochte pick-up van Europa* en is beschikbaar als Regular Cab, Super Cab en Double Cab. Vierwielaandrijving is standaard, terwijl de verbeterde 2.0 EcoBlue dieselmotor in combinatie met de nieuwe tientrapsautomaat tot negen procent zuiniger is dan voorheen.

Geavanceerde rijassistentiesystemen zijn er in de vorm van Pre-Collision Assist met voetgangersdetectie en nieuwe voorzieningen als de FordPass Connect modemtechnologie, die het comfort en de productiviteit helpen verhogen.

Voor het eerst is de Ford Ranger in Europa ook leverbaar als Ranger Raptor. De stoerste en krachtigste versie is voorzien van een 2.0 EcoBlue Bi-turbo dieselmotor met een vermogen van 157 kW (213 pk). De Ranger Raptor heeft ook een extreme styling en een uniek Ford Performance-onderstel, gericht op snelle off-roadritten en uitstekende terreincapaciteiten.

Lees meer over de Ford Ranger



Juiste modellen op het juiste moment
“De Transit Custom Plug-In Hybrid en EcoBlue Hybrid zijn de juiste modellen op het juiste moment. Ze helpen de gebruikskosten en emissies te verlagen en zijn berekend op de hedendaagse uitdagingen van ondernemerschap, zonder dat dit ten koste gaat van praktische bruikbaarheid of laadvermogen. En onze nieuwe Ranger legt de lat nog hoger als het gaat om verfijning, techniek en productiviteit in het pick-upsegment”, zegt Nederlander Hans Schep, general manager Commercial Vehicles bij Ford Europa.

“Wij feliciteren Ford met de dubbele winst. Zowel de International Van of the Year Award als de International Pick-up Award is zeer verdiend. De ingenieurs van Ford richten zich nadrukkelijk op hybride aandrijving en hebben duurzame aandrijflijnen ontwikkeld. Daarvan kunnen ondernemers direct profiteren. De Transit Custom Plug-In Hybrid en EcoBlue Hybrid bieden uitstekend rijgedrag en uitmuntende prestaties”, zegt Jarlath Sweeney, juryvoorzitter van de International Van of The Year-verkiezing. “De bestverkochte 1-tons pick-up van Europa is de favoriet van de IPUA-jury. Het is de tweede keer dat de Ranger de award wint. De eerste keer was in 2013; de nieuwe generatie is sindsdien enorm ontwikkeld.”

Ford is in Europa het grootste bedrijfswagenmerk. Tot oktober dit jaar verkocht Ford al 114.000 exemplaren van de Transit Custom. Dat is 2,6 procent meer dan vorig jaar in dezelfde periode. Het Europese verkoopaantal van de Ford Ranger staat op 43.300 exemplaren tot oktober* dit jaar.

Neem contact op


###

* Gebaseerd op actuele gegevens over dit jaar tot en met september 2019. Ford of Europe rapporteert de verkoopcijfers van de twintig traditionele Europese markten waar het is vertegenwoordigd: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland.

Transit Custom: CO2-emissie vanaf 137 g/km, brandstofverbruik vanaf 5,3 l/100 km (NEDC)
Transit Custom Plug-In Hybrid: CO2-emissie vanaf 60 g/km, verbruik 2,7 l/100 km (NEDC)
Transit: CO2-emissie vanaf 143 g/km, verbruik vanaf 5,5 l/100 km (NEDC)
Ranger: CO2-emissie vanaf 178 g/km, verbruik vanaf 6,9 l/100 km (NEDC)
Ranger Raptor: CO2-emissie vanaf 233 g/km, verbruik vanaf 8,9 l/100 km (NEDC)

** Het vermelde brandstof- en energieverbruik, de CO2-uitstoot en elektrische actieradius zijn gemeten volgens technische reglementen en specificaties van het Europese reglement (EC 715/2007 en (EC) 692/2008. Het brandstofverbruik en de CO2-emissies zijn voor een specifieke modelvariant bepaald. De betreffende testprocedure vergelijkt verschillende automerken en modellen. Naast het brandstofverbruik spelen ook het rijgedrag en andere non-technische factoren een rol bij het bepalen van de testresultaten. CO2 broeikasgas is verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.

Vanaf 1 september 2017 wordt de uitstoot en het verbruik van nieuwe voertuigen getest volgens de World Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) volgens (EU) 2017/1151. De WLTP is een meer realistische testprocedure voor het meten van uitstoot en CO2-emissies. Vanaf 1 september 2018 vervangt de WLTP de New European Drive Cycle (NEDC) volledig. Tijdens de uitfasering van NEDC worden de WLTP-meetresultaten gecorreleerd aan de NEDC. Daardoor kan het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij de twee testprocedures afwijken. Dezelfde auto kan volgens de twee testmethoden afwijkende resultaten behalen.

Nieuws

Nieuws

Laatste nieuws