COOKIE BELEID
Cookies zijn noodzakelijk voor het optimaliseren van onze website. Het helpt ons om algemene gebruiksstatistieken vast te leggen, en het opslaan van andere informatie waardoor wij onderdelen zoals de vergelijkfunctie kunnen aanbieden. Deze cookies slaan geen identificeerbare persoonlijke informatie op. U vindt meer informatie over onze cookies op de Privacy Beleidspagina

11-4-2018

Ford onthult volledig nieuwe Focus

De geheel nieuwe Ford Focus beleeft vandaag zijn wereldpremière. Het is technologische de meest vooruitstrevende Focus ooit. Dit nieuwe model is vanaf een blanco vel ontwikkeld, en in nauwe samenspraak met klanten. Het doel; een gezinsauto presenteren met de meest vertrouwenwekkende, intuïtieve en aantrekkelijke rijervaring voor alle inzittenden.

De Focus is het eerste model dat ontworpen is via een nieuwe “human-centric” designfilosofie die zinnenprikkelende styling koppelt aan toonaangevende aerodynamica, en tegelijk een ruimer interieur oplevert met materialen van hoge kwaliteit en een sublieme afwerking.

Ford introduceert de meest geavanceerde rijassistentiesystemen ooit op een Focus voor een intuïtieve, ontspannende en plezierige rijbeleving:

  • Adaptive Cruise Control (ACC) nu met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring voor moeiteloos rijden in langzaam rijdend en stoppend fileverkeer
  • Adaptive Front Lighting System met nieuwe, camera gestuurde bochtenverlichting die de lichtbundels van de koplampen aanstuurt door bochten en verkeersborden te monitoren – uniek in de auto-industrie
  • Active Park Assist 2 dat nu ook de bediening van de versnellingsbak, het gaspedaal en de remmen overneemt voor volledig autonoom parkeren
  • Fords eerste Head-up display (HUD) in Europa, waardoor de bestuurder beter de ogen op de weg en het verkeer gericht kan houden
  • Unieke Evasive Steering Assist die de bestuurder helpt om afremmende of langzamer rijdende voorliggers te ontwijken en een aanrijding te voorkomen


Ford biedt verschillende uitvoeringen variërend van Focus Vignale, ST-Line, Active tot aan Titanium om in te spelen op wensen en voorkeuren van een brede groep kopers:

Focus Vignale




Focus ST-Line




Focus Active



Focus Titanium



De nieuwe Ford Focus zet de door zijn voorgangers gevestigde reputatie van twintig jaar toonaangevende rijdynamiek voort. Dat is, voor het eerst bij een Focus, te danken aan de toepassing van Continuously Controlled Damping (CCD) technologie op de onafhankelijke voor- en achterwielophanging. Ook de standaard rijmodi, een nieuw geluid- en trillingdempend subframe voor de achterwielophanging en door Ford gepatenteerde veertechnologie dragen daaraan bij. Inzittenden ervaren verbeterd comfort en gemak met features als de FordPass Connect modem voor uitstekende connectiviteit onderweg. Tevens is de Focus voorzien van een draadloze oplader voor smartphones.

De nieuwe Focus is leverbaar met een doorontwikkelde versie van Fords veelvuldig gelauwerde 1.0 EcoBoost en een nieuwe 1.5 EcoBoost driecilindermotor. Beide benzinemotoren hebben technologie voor cilinderuitschakeling die voor het eerst wordt toegepast bij driecilinders. De nieuwe 1.5 en 2.0 EcoBlue dieselmotoren leveren ultieme brandstofefficiency. De eveneens nieuwe achttraps automaat stemt het schakelen af op de rijstijl van de bestuurder. De bediening van de automaat gaat met een stijlvolle en ergonomische draaiknop. Onze geheel nieuwe Ford Focus biedt het summum van technologie en rijgenot in zijn segment”, zegt Joe Bakaj, vicepresident Product Development bij Ford Europe. Het komt maar zelden voor dat we de ontwikkeling van een model starten met een blanco vel papier. Met beide handen hebben we deze kans aangegrepen om de best mogelijke gezinsauto te ontwikkelen.

De nieuwe Focus is er als vijfdeurs hatchback en voor een aantal markten komt er een vierdeurs sedan. Ford biedt straks het meest uitgebreide gamma aan verschillende modelvarianten van de Focus ooit. Van de stijlvolle Focus Trend, sportieve Focus ST-Line tot aan de topversie Focus Vignale en de eerste Focus Active crossover. De Focus is ook het eerste model wereldwijd op Fords nieuwe C2-platform dat meer veiligheid biedt. Het levert ook meer interieurruimte binnen nagenoeg gelijk gebleven buitenafmetingen. Het platform maakt een ontwerp mogelijk met een lage luchtweerstand, wat in het voordeel is van de brandstofefficiency. Bovendien is veel aandacht gegeven aan de best mogelijke afwerking en kwaliteit.

De Focus blijft van groot belang voor ons, omdat gezinsauto’s in het C-segment goed zijn voor een vijfde van alle autoverkopen in Europa. Daarom hebben we zoveel energie gestoken in de ontwikkeling, zodat ook het nieuwe model een van de beste auto’s is die we ooit geproduceerd hebben.

Human-centric design

De nieuwe Focus markeert een evolutie van de Ford-designtaal. Deze “human-centric” designfilosofie is gecreëerd om een rijke, interactieve gebruikservaring te bieden. Een filosofie die een expressieve vormtaal combineert met functionele, gebruikersgerichte elementen.

“De nieuwe Focus moet klanten niet alleen verleiden, ze moeten er ook van blijven houden”, zegt Amko Leenarts, director Design bij Ford of Europe. “Zowel bij het in- als het exterieur staat onze nieuwe designfilosofie voor indrukwekkende interactie tussen mens en machine.”

 De Focus oogt meer volwassen met een sterker premium, sportief silhouet, terwijl hij meer comfort en ruimte biedt. Het gedistingeerde silhouet is vooral bereikt door de A-stijlen verder naar achteren te positioneren: beter in balans en meer gericht op het hart van de voorwielen, terwijl gespierd ogende C-stijlen over de achterwielkasten zijn doorgetrokken. De langere motorkap en vloeiend gevormde voorspatborden zorgen voor een krachtige en tegelijk elegante aanblik en versterken het premium en sportieve karakter. De voorzijde van de nieuwe Focus oogt evenwichtig, met een frisse en zelfverzekerde uitstraling. Een grotere maar zeer herkenbare Ford-grille wordt geflankeerd door koplampunits die net als de achterlichtunits zo ver mogelijk in de flanken zijn doorgetrokken. Zo accentueren ze de breedte van de carrosserie.

Veiligheid en bestuurderassistentietechnologie

De nieuwe Ford Focus zit vol geavanceerdere features, meer dan in welk ander model van Ford ooit, zoals de technologie voor Level 2 autonoom rijden. Geavanceerde Ford Co-Pilot360 technologie is ontwikkeld om rijden comfortabeler, minder veeleisend en veiliger te maken. Adaptive Cruise Control (ACC) met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane-Centring helpt om een veilige afstand te bewaren tot een voorligger en maakt langere ritten meer ontspannen. Deze integrale technologie assisteert om de auto binnen de lijnen van de rijstrook te houden. En die kan ook de snelheid automatisch aanpassen aan de ter plekke toegestane maximumsnelheid. Het systeem monitort borden langs de weg, matrixborden boven de weg en informatie van het geïntegreerde navigatiesysteem. ACC werkt bij snelheden tot aan 200 km/u. 

Het nieuwe Stop & Go systeem is een uitkomst in stilstaand- en langzaam rijdend verkeer. Bij ingeschakelde ACC wordt de auto afgeremd met maximaal de helft van de maximale remkracht. Het systeem laat de auto automatisch weer optrekken, ook vanuit stilstand als de stoptijd minder dan drie seconden duurt. Boven de drie seconden moet de bestuurder even de resume-knop op het stuurwiel indrukken of licht het gaspedaal indrukken.

De Lane Centring technologie monitort met een camera de wegmarkering. Het waarschuwt de bestuurder visueel en akoestisch en voert subtiele stuurcorrecties uit om de auto binnen de lijnen van een rijstrook te houden. Ook dit systeem is actief bij ingeschakelde ACC bij snelheden tot aan 200 km/u.

Fords Adaptive Front Lighting System met voorspellende bochtverlichting en verkeersbordherkenning wordt voor het eerst toegepast. Het systeem stelt de koplampbundels in voor maximaal zicht bij nadering van een bocht, kruising of rotonde.
Het systeem maakt gebruik van de frontcamera om wegmarkeringen tot op 65 meter afstand te monitoren. Het signaleert bochten vroegtijdig en stelt de koplampbundels alvast bij, zodat eerder goed zicht is op het verloop van de bocht. De door Ford gepatenteerde integratie van verkeersbordherkenning zorgt ervoor dat de koplampbundels breder worden bij nadering van kruisingen en rotondes.

De verlichtingstechnologie omvat ook Glare-free grootlicht dat het verblinden van tegenliggers voorkomt en tegelijk zorgt voor beter licht op de weg als het donker is, ondersteund door geavanceerde en innovatieve full-LED koplampen. De Focus is ook de eerste Ford in Europa met een Head-up display (HUD), waardoor de bestuurder de ogen beter op de weg en het verkeer gericht kan houden. Alle benodigde informatie wordt immers in het blikveld van de bestuurder geprojecteerd. Het systeem is bijzonder effectief dankzij een schermpje bovenop het dashboard dat in zestien posities is in te stellen en dankzij een zeer hoge helderheid met tot aan 10.000 lumen. Speciale filters maken het intrekbare polycarbonaat scherm ook goed afleesbaar voor dragers van een zonnebril met gepolariseerde lenzen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering geeft de HUD snelheid, verkeersborden, informatie van ingeschakelde ACC en navigatie-aanwijzingen weer. Ook kan het systeem informatie van de Shift Indicator en het entertainmentsysteem weergeven, evenals emergency meldingen tonen.

Active Park Assist 2 maakt parkeren nog gemakkelijker. Het kan de auto volledig zelfstandig in een parkeervak parallel of dwars op de rijrichting manoeuvreren door de daarvoor bestemde knop ingedrukt te houden. Dit is mogelijk in combinatie met de nieuwe achttraps automaat van Ford. Het systeem kan geschikte parkeerplekken identificeren. De bestuurder hoeft vervolgens de automaat alleen in de stand (N)eutraal te zetten en de knop op de centrale console voor automatische parkeren ingedrukt te houden. Het systeem neemt de bediening van de automaat, het gaspedaal, de remmen en het stuurwiel over en kan de Focus in een ruimte manoeuvreren die 110 centimeter langer is dan de auto en parkeert op hellingen tot aan 12% en bij snelheden tot aan 4 km/u. Met Park-out Assist is het mogelijk de auto zelfstandig en veilig te laten wegrijden uit een vak parallel aan de rijrichting.

Ook heeft de Focus een verbeterde versie van Fords Pre-Collision Assist with Pedestrian and Cyclist Detection technologie. Dat kan mensen voor of naast de weg detecteren of mensen die aanstalten maken om over te steken. Het systeem kan automatisch remmen als de bestuurder niet reageert op de alarmerende waarschuwingen en er een aanrijding dreigt. Nieuw is de fietsersherkenning en het systeem functioneert ook in het donker, waarbij het gebruik maakt van het licht van de koplampen.

Aanvullende technologieën die rijders helpen om aanrijdingen te voorkomen zijn:

  • Evasive Steering Assist is ontworpen voor de stad en snelweg. Met behulp van de radar en de camera signaleert het systeem langzamer rijdende en stilstaande voertuigen voor de auto. Mocht een aanrijding onvermijdelijk zijn, dan volgt automatisch en bliksemsnel een stuuringreep om de voorligger te ontwijken.
  • Blind Spot Information System met Cross Traffic Alert waarschuwt de bestuurder bij het achteruit wegrijden uit een parkeervak voor van opzij naderende voertuigen en remt automatisch als de bestuurder niet reageert op de alarmerende waarschuwingssignalen.
  • Rear wide-view camera biedt een bijna 180 graden breed blikveld achter de auto voor meer zicht bij het achterwaarts rijden op parkeerplaatsen.
  • Wrong Way Alert maakt gebruik van een achter de voorruit gemonteerde camera en informatie van de het navigatiesysteem om de bestuurder visueel en akoestisch te waarschuwen als hij via een afrit de snelweg dreigt op te rijden. Dit systeem komt later beschikbaar.
  • Ford MyKey is vooral bedoeld voor eigenaren die de Focus aan hun kinderen of andere minder ervaren bestuurders willen meegeven. Het is mogelijk om via de programmeerbare contactsleutel inkomende telefoontjes te blokkeren, de snelheid van de auto te begrenzen of het deactiveren van rijassistentiesystemen onmogelijk te maken. Ook is het maximum volume van het audiosysteem in te stellen of aanzetten van het audiosysteem uit te sluiten als de inzittenden de veiligheidsgordels niet gebruiken.


Mocht zich toch een aanrijding voordoen, dan zal de nieuwe Post-Collision Braking technologie helpen om de impact van een potentiele tweede botsing te reduceren door de bediening van het remmen over te nemen. Zo is letsel voor inzittenden en nog meer schade aan de auto te verminderen. Ford sorteert met zijn uitgebreide aandacht voor veiligheid voor op de hoogst haalbare veiligheidsscore van vijf sterren. Daaraan draagt de 40% hogere frontale crashbestendigheid van het nieuwe C2 Platform bij.



Nieuws